Pradinis puslapis > IT, Mano nuomonė > Vardas internete

Vardas internete

2009-05-05 00:07

steponaslt

Turime vardą, užklijuotą ant mūsų nuo gimimo. Turime vardą pase. Jis mus identifikuoja realiame gyvenime: muitinėse, bankuose, parduotuvėse ar pas kaimynus.

Dabartis – šalia “fizinio” pasaulio yra virtualus, pavadinimu internetas. Kai kam jis įgavo didesnę svarbą nei “realybė”, kai kas vien jame būdamas uždirba daugiau pinigų už mus visus sudėjus. Ką noriu tuo pasakyti – tai svarbu ir neatsiejama. Kitaip teigti – naivu ir nenaudinga. O ar ten mes turime pasą? Vardą?

Galima sakyti, kad – taip. Pvz, galime per kokį el. parašo tiekėją prisijungti prie puslapio, kuris identifikuos mus kaip ir pasas banke ar parduotuvėj.

Tačiau aš turėjau ką kitką omeny. Ar galima rasti kažką, kas savaime būtų mano atspindys internete? Ir aš, lyg ir, atkasiau senai daugumos žinomą tiesą: internetinis puslapis. Taip taip, ir Google paieškos rezultatai :)

Vienas toks žmogelis gali prasitarti: “Aš esu nežinau.lt šefas”. O kitas, jei bus domėjęsis blogosfera, žinos, kad jis internete vardą turi. Bet problema yra ta, jog norėdamas rasti asmenį pagal jo vardą ir pavardę, dažnai “pavardė.lt” surinkęs to nepadarysi.

Ir man kilo klausimas: kodėl gi ne? Internetas nuo gyvenimo skiriasi savo diskretumu ir, atrodytų nesąmonė, labai siaura erdve. Bent jau internetiniams domenams. “Pavardė.lt” negali būti daugiau nei vieno, o realiame gyvenime Pavardenių yra galybė. Tačiau panašumas išlieka tas pats – “Pavardė.lt” gali internete dar nebūti.

Taip, aš ne genijus :)) ir toli gražu ne pirmasis tą supratau. Pvz., mano šveplai užrašytos pavardės puslapis yra, tačiau naudojamas komerciniems tikslams. Taigi – prašoviau, pavėlavau ir t.t. Kita vertus, dabar galiu internetinėje erdvėje prisistatinėti taip:

Sveiki, aš esu http://Steponas.lt http://Kazakevičius.lt.

* Get my idea?

Kam to reikia? Būti pirmu ir – internete tai įmanoma – vieninteliu yra pliusas. Tu valdai apie save (ir, tiesa, visus kitus Pavardenius) informaciją taip, kaip nori. O kitas tai darydamas į tavo norus ar priekaištus atsižvelgti neprivalo. Tačiau neabejoju, kad LR teisinėje praktikoje sulauksime ir tokių sprendimų.

Antras dalykas kurį įžvelgiu – interneto svarba mūsų gyvenime. Kaip minėjau, šiais laikais neigti interneto galią ir svarbą yra tas pats, kaip purtyt galvą, kai pareigūnas tau sako: “Nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės”. Čia tiesioginės atsakomybės nėra, tačiau yra praleistas šansas. Jeigu nežinai, kam to reikia, siūlau mąstyti taip: “Kol kas nesugalvojau, kaip galiu tai panaudoti savo naudai, bet žinau, kad kitas to nepanaudos mano nenaudai.” :)

Yra ir kritikos, kuri gali būti pažerta šia tema. Pvz., toks “atsivėrimas” prieštarauja dažnai linksniuojamam interneto anonimiškumui. Be to, galime užregistruoti svetainę vardenispavardenis.lt, kuri, kaip ir, atspindės lygiai tą patį asmenį – o tokių variacijų yra daug. Ir t.t.

Su internetu mes darome tai, ką norime. Tie, kurie užsuka paskaityti delfi.lt ir pažaisti flash’inio žaidimo nuobodžią darbo akimirką, tikrai nebus suinteresuoti turėti savo vardą/veidą internete. Tada anonimiškumas – privalumas. Tačiau jeigu žmogus mato internetą ne vien kaip pramogas ar informaciją, o ir kaip plačias galimybes, puikų įrankį ir supranta, kad tai gali būti stiprus ginklas (tiek prieš jį, tiek jo rankose) – jis supras, kokią galią tai gali turėti.

Aš manau, kad nesvarbu ar tame puslapyje puikuojasi brangaus dizaino ypatingai didelio funkcionalumo pompastiška svetainė, ar ten yra “Labas”. Svarbiausia, kad turime. O kaip tai panaudoti (ar, būtent, nepanaudoti) – galima sugalvoti visada. Tik, eghem, svarbu nepamiršti kasmet susimokėti už jo palaikymą… :)))

IT, Mano nuomonė , , ,

  1. 2009-05-06 02:02 at 02:02 | #1

    Pavardės ir vardo logika būtų visai šauni, jei kiekvienas žmogus tegalėtų turėti unikalią šių abiejų žodžių kombinaciją… Na, o dabar tų Steponų Kazakevičių gali juk būti realybei belekiek ir nepaisant to, kad pirmas pasiimsi kažkokį domeną, ar nuo to tapsi ištiesų lengviau atrandamas? Gal šiek tiek, bet tik tarp tavo pažįstamų rato…

  2. :)
    2009-05-06 08:29 at 08:29 | #2

    Valid XHTML 1.1 and CSS 3. – kokie dar blyn valid, juokdary? :D

  3. 2009-05-06 08:50 at 08:50 | #3

    @MekDrop
    Norint būt surastu, arba pvz. įteikiant vizitinę geriau toks variantas, nei “guminis-robotas.xz.lt” :) Kita vertus, info dabar ieškoma per paieškos sistemas, o jos randa bet kur, bet ką. Tam yra SEO.

    O dėl vardų atitikimų, tai minėjau, kad internete gali užsiimti savo vardo savotišką monopolį :) Galiausiai ne vardas garsina žmogų, o žmogaus atlikti darbai skatina ieškoti ir domėtis jo vardu. Taigi… Nieko neveikdamas, tačiau turėdamas puikiai pasiekiamą savo vardo informaciją, vargu ar ką sudominsi.

    @:)
    Ačiū už pastabą ir įvertinimą. Tačiau tų nuorodėlių/žodelių aš nerašiau, tai yra šios temos autoriaus prierašas.

  4. 2009-05-06 13:47 at 13:47 | #4

    Nežinau, nežinau, Stepai… pvz. apie ką tu būdamas paprastas Lietuvos gyventojas pagalvotum išgirdęs pavarde Noreika? Aš greičiausiai apie Virgilijų Noreiką. Apsilankius adresu noreika.lt matome kitą žmogų ir, beje, mūsų abiejų žinomą… Todėl atsiranda klausimas, kas kam šiuo atveju populiarumą internete didina ar domenas ar pačio žmogaus darbai. Nesu aš prieš kad taip būtų naudojama asmeniniais tikslais, bet nesu ir už – vien jau dėl to, kad pavardiniai domenai priklausantys tik vienam asmeniui palieka kitus žmones „ant ledo“. Ištiesų man tai kažkuo primena tokius atvejus, kai vedant kokius nors adresus ir padarant kažkokią klaidą adrese galima patekti į visai ten kur tu tikrai nenorėtum (pvz. vesdamas banko tinklalapio adresą gali patekti į scaminė tinklalapį ir tokiu būdu prarasti savo pinigėlius ar pasigauti kažkokį virusą).

    Dėl “guminis-robotas.xz.lt” iš dalies tu esi teisus iš dalies ne. Taip vardu pasivadinti ir pavarde yra solidžiau kitų akyse. Problema iškyla kai reikia turėti reikalų ne su vienu asmeniniu su tokiu pat vardu ar/ir pavarde – skirtingi psiaudonimai padeda geriau atsiminti kas kaip su kiekvienu asmeniu. Juk kam žmonės būtų susigalvoję ir pradėję naudotis įvairiomis pravardėmis ir slapyvardžiais? :) Kitavertus ir slapyvardžių per didelis panašumas gali trukdyti.

  5. 2009-05-06 19:51 at 19:51 | #5

    @MekDrop
    Tu teisus, lankomumas gali didėti ir naudotojų, kurie ėjo ne tuo tikslu, sąskaita. Visai kaip iš klasika esančio filmo “S liochkim param”… :)
    Tačiau domenas yra prekė, žvelgiant šia prasme. Unikali prekė, kurią nusipirkti gali bene bet kas, kuris buvo pirmesnis už visus kitus. Šiuo atveju Virgilijus pavėlavo… O Kostas sėkmingai nusipirko ir naudoja savo reikmėms.

    Kadangi aš įžvelgiu šiame dalyke daug naudos ir privalumų to turėtojui, tai esu už. Dėl to, kad “kiti paliekami ant ledo”: tiesa, jie po tuo vardu tikriausiai negalės įsidėti info apie save, nebent ten bus projektukas skirtas apjungti bendrapavardžius. Kita vertus, visad galima kokį email’o redirect’ą ar pan. padaryti. Tačiau ar taip bus – grynai savininko reikalas, manau.

    O jeigu domenas būtų naudojamas šmeižikiškiems, melagingiems ar negarbingiems tikslams, tai tokio dalyko aš morališkai nepalaikau. Tačiau faktiškai – turėtojas elgiasi su savo preke taip, kaip nori. Iki kol tai nepažeidžia kitų žmonių teisių ar LR įstatymų.

    Dėl slapyvardžių: ja, turint kelis “Andrius” pažįstamus, vieną vadini Andriuku, kita Andrium Mažyliu ir t.t. :) Tačiau dėl tavo minimos problemos negaliu visiškai sutikti. Su ja susiduriama realiame gyvenime, o pavardenis.lt internete bus tik vienas. Žinoma, pirmą kartą ten einant – neaišku, ar rasi būtent tą Pavardenį, kurį nori rasti. Tačiau kartą ten užsukęs žinosi, kad ten gyvena Vardenis Pavardenis.

    Ir… Kas be ko, negaliu nesutikti su “solidumu”. Man tai atrodo labai reprezentetyviai. Velgi: ne vardas daro kokybę, o kokybė ir darbai vardą. Tačiau geras vardas ir gera kokybė – daug svaresnis junginys, ar ne? ;)

    Iš gyvenimo: kokį požiūrį gali susikutri apie įmonės direktorių, kaip savo pagr. el. paštą naudojantį one.lt? :))

  6. 2009-05-06 20:27 at 20:27 | #6

    Dėl Kosto domeno aš šiaip nieko prieš neturiu, šiaip kaip pavyzdį tik pateikiau :)

    Taip tu teisus: kas pirmesnis tam ir priklauso domenas. Visgi, man pačiam asmeniškai nelabai patinka tokia laukinių vakarų kultūra, kai kalba eina apie viešą interesą.

    Taip tu teisus dėl One.lt ir direktoriaus… pagalvočiau, kad ten visai nerimta įmonė… na nebent tai pats One.lt direktorius… :D

    Beskaitant tavo komentarą man kilo vieną mintis, kad pavardenis.lt nevisada yra naudingas dalykas, tačiau nevisada ir nenaudingas. Nes asmeninis domenas gana puikiai parodo asmens solidumą vs. kūrybingumą ar kitas asmenines savybes. Todėl negalima teigti, kad kažkuris dalykas yra geresnis už kitą – t.y. slapyvardžio naudojamas vs. vardo ir/ar pavardės. Vadinasi, kokį domeną ištiesų verčiau rinktis priklauso nuo asmeninių siektinų tikslų (kuriuos greičiausiai galima apibūdinti taip: būti asmenybe ar prekiniu ženklu).

  7. 2009-05-06 21:05 at 21:05 | #7

    @MekDrop
    Kas be ko – turėti asmeninį domeną nėra visada privilegija. Nusipirkus pavardenis.lt, sulipdžius ten labai prastą puslapį “Apie mane”, ar, dar geriau, padarius visai kokią nesąmonę, galima sau padaryti meškos paslaugą. Didelę ir negarbingą.

    Nebūtinai tame puslapyje turi kas būti. Galima nusipirkti ir laukti “geresnių laikų”… Kai kils idėjų ar norėsis žengti į internetą.

    Man atrodo, kad šis “asmeniškumas” yra svarbus dalykas internete. Taip, čia ir mano charakterio ypatybės prisideda prie to suvokimo.

    Aš tikiu interneto perspektyva ir manau, kad bent jau kol aš būsiu gyvas, internetas neišnyks. Visai priešingai. Kitokiomis formomis, kitais devaisais, bet bus. Bus, plėsis ir įtrauks nuo pat gimimo. O vis didesnę svarbą ir pagreitį mūsų gyvenimuose įgaunančiame virtualių vardų liūne noriu ir aš savo kampelį turėti. Ir laikui atėjus panaudosiu jį sau naudinga linkme. O kol kas… Tegul stovi :)

  1. 2009-05-05 20:11 at 20:11 | #1